Welcome to stichtinghelphelpen.nl   PLG_GSPEECH_SPEECH_BLOCK_TITLE Welcome to stichtinghelphelpen.nl PLG_GSPEECH_SPEECH_POWERED_BY GSpeech

In de periode 2000 tot heden heeft Wies in haar streek een dertigtal stenen schooltjes gebouwd voor zowel basis- als middelbaar onderwijs.
De bewoners van de talrijke, overwegend kleine, dorpen in de Volta Regio zijn te arm om gezamenlijk geld bij elkaar te leggen voor de bouw van een solide, stenen schooltje. Vandaar dat veel van deze dorpen zich moeten behelpen met “leslokalen” opgetrokken uit leem, bamboe en gras. Bij (langdurige) regenval, zoals in het regenseizoen, en hevige wind blijven de leerlingen noodgedwongen thuis. Omdat de ouders vaak beiden op het land werken, moet een ouder zusje dan op de kleinere broertjes en zusjes passen. Hierdoor lopen met name meisjes leerachterstanden op.

Slecht gebouwde klassen hebben niet alleen veel lesuitval tot gevolg, maar ook het voortdurend wisselen van weinig gemotiveerde leerkrachten en het niet in aanmerking komen voor, van overheidswege verstrekt, lesmateriaal. Ouders raken hierdoor gedemoraliseerd en sturen op den duur hun kinderen niet meer naar school omdat ze toch niets leren. De bouw van goede scholen geeft een aanzet tot beter onderwijs en betere studieresultaten. Een behoorlijke opleiding vergroot de kans op werk waardoor in de eigen kosten van levensonderhoud kan worden voorzien. De aangeleerde vaardigheden kunnen bovendien een nuttige bijdrage leveren aan de opbouw en verdere ontwikkeling van het land. De Ghanese overheid betaalt de leerkrachten en bij aanwezigheid van een degelijk schoolgebouw ook de studieboeken.

PLG_GSPEECH_SPEECH_BLOCK_TITLE PLG_GSPEECH_SPEECH_POWERED_BY GSpeech