Welcome to stichtinghelphelpen.nl   PLG_GSPEECH_SPEECH_BLOCK_TITLE Welcome to stichtinghelphelpen.nl PLG_GSPEECH_SPEECH_POWERED_BY GSpeech

In mei 2006 is de Dodzi-coöperatie gestart met de aanleg van 10 hectare bos in de omgeving van het dorpje Ve Agbome (Ghanese Volta Regio). Op iedere hectare groeien ongeveer 1.000 boompjes. Het gaat hier om een plantage voor de productie van hardhout. Het project loopt zó goed dat besloten is het bos uit te breiden met 30 hectare. De bomen zullen na 10 tot 20 jaar worden verkocht aan de houthandel. bosbouw stichting-helphelpen
Met de opbrengst daarvan zal de coöperatie iedere gekapte boom vervangen door nieuwe aanplant en het bos verder uitbreiden. Een bos van 40 hectare biedt voor aanleg en onderhoud fulltime werk aan 15 personen en aan 30 seizoenarbeid(st)ers een parttime baan (van gemiddeld een half jaar per jaar). U kunt dit project steunen door boompjes te kopen voor 5 euro per stuk. Voor dit bedrag worden uw bomen gedurende hun bestaan onderhouden en na de kap vervangen door nieuwe. Twee keer per jaar ontvangt u van ons een brief met foto’s waarmee wij u op de hoogte houden over de stand van zaken in het bos. Behalve dat dit project voorziet in plaatselijke werkgelegenheid, beperkt het ook de behoefte aan illegale houtkap. Bij aanwezigheid van voldoende productiebossen hoeven houthandelaren namelijk niet langer clandestien te opereren in beschermde natuurgebieden. Een boom beschikt over het vermogen om het belangrijkste broeikasgas koolstofdioxide (CO2) uit de lucht te filteren. Broeikasgassen vormen als het ware een deken rond de aarde waardoor de warmte niet meer weg kan en de temperatuur op onze planeet stijgt. Een groeiende boom neemt CO2 op uit de lucht en splitst dat in koolstof (C), en in zuurstof (O2). Hij slaat de koolstof vervolgens op in zijn hout en geeft de zuurstof prijs aan de atmosfeer. Bossen dragen op die manier hun steentje bij aan het onschadelijk maken van broeikasgassen en aan het voorkómen van ongewenste klimaatveranderingen.

PLG_GSPEECH_SPEECH_BLOCK_TITLE PLG_GSPEECH_SPEECH_POWERED_BY GSpeech